Anders organiseren & Anders leidinggeven
Geplaatst op
De eenmeter-vijftig economie, social distance, het is het nieuwe normaal. En of je nu aanhanger bent van het Outbreak Management Team en het RIVM die het kabinet adviseren, of dat je meer heil ziet in de mening van de deskundigen van Café Weltschmerz: we hebben allemaal te dealen met huidige landelijke regels als gevolg van deze pandemie.
Zoom, Skype en Teams laten we niet zomaar meer los – Los van het feit dat je van mening kunt verschillen over de juiste aanpak van deze crisis, wordt ons allen één ding wel erg duidelijk. We hebben binnen organisaties in veel branches snel geleerd om ‘op afstand te werken’ en dat bevalt een groot deel van de arbeidsmarkt zeer goed. Zoom, Skype en Microsoft Teams zijn onze wereld binnengetreden en die laten we niet zomaar meer los. Al was het alleen maar vanwege het feit dat we allemaal genieten van die filevrije -momenten wanneer we wél een keer in de auto stappen en naar onze werkplek gaan.
Hoe houd je medewerkers op afstand gemotiveerd? – Dit nieuwe werken op afstand raakt in een stroomversnelling. Maar hoe werkt dit voor jouw organisatie? Het beïnvloedt de inrichting van je werkplek op kantoor én thuis. En gelukkig is dat organisatorisch snel te regelen. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers betrokken en gemotiveerd blijven? En optimaal met collega’s blijven samenwerken als je elkaar veel minder ziet? Dat je met elkaar resultaatgericht blijft en de bedrijfsdoelen nastreeft? Het vraagt om een andere kijk op organiseren en een andere wijze van besluitvorming. Dat heeft gevolgen voor de eisen die je stelt aan de kwaliteit van je team. Het delegeren van de verantwoording lager in de organisatie wordt een belangrijk thema. Onderling vertrouwen wordt een groot goed. Dat vraagt om een andere mindset in de wijze van leidinggeven en vanaf de werkvloer het nemen van verantwoording en een meer proactieve houding.
Het rotsige pad naar een groter vertrouwen tussen werkgever en werknemer – In dit proces liggen allerlei frustraties op de loer. Gebrek en vertrouwen, conflict mijdend uit angst, niet open en eerlijk de mening ventileren etc. Allemaal frustraties die het plezier ontnemen en maken dat resultaten niet worden gehaald. Je kunt hierbij ‘de schuld’ aan de werknemers geven, maar uiteindelijk gaat het erom hoe jij in je rol van werkgever hier mee om gaat en de juiste richting bepaalt.
In mijn e-book Hoe krijg ik mijn tent op orde lees je het verhaal van Harry de Horecaman, die tegen frustraties aanloopt en daar zowel zakelijk als privé nadelen van ondervindt. Hij merkt dat hij er -door zijn manier van leidinggeven- zélf de oorzaak van is. Hij weet gelukkig net op tijd het tij te keren…
Veel leesplezier! Frans Heerink, Rightstyle