Steunen zonder voorwaarden is geen optie!
Geplaatst op
Botsende culturen – Booking.com is een van oorsprong Nederlands bedrijf. Het kwam in 2005 in Amerikaanse handen en vertoont daardoor ook in ons land sterk Angelsaksische karaktertrekken. Het tevreden stellen van de aandeel-houders staat voorop en het management verdient exorbitant. Dit alles onttrekt veel vermogen aan het bedrijf; vorig jaar liep dat nog in de miljarden! Dat staat haaks op onze Europese Rijnlandse cultuur waar we de continuïteit van het bedrijf koesteren en dus voorzichtig met het bedrijfsvermogen omgaan. Boven-dien is er in onze cultuur evenredige aandacht voor het welbevinden van zowel de medewerker als de klant. Het draait immers om een gezonde voortgang van het bedrijf. Beide culturen botsen en dat komt met deze Corona-crisis extra pijnlijk boven water. Zeker nu Booking.com in Nederland om staatssteun vraagt!
Meerwaarde in de keten – Daarbij kun je je afvragen wat de meerwaarde van een bedrijf als Booking.com is. Bestaansrecht verworven middels het internet verricht zij enkel bemiddeling. De klant wordt bediend middels een platform met als belangrijkste uitgangspunt een gunstige prijs. Deze wordt afgedwongen bij de ondernemer, die daarover ook nog eens een fikse provisie betaalt. Het rendement komt dus niet bij de diegene die de dienst verleent, maar verdwijnt in de diepe zakken van de bemiddelaar en komt uiteindelijk veelal bij buitenlandse investeerders terecht. Bedenk ook dat dit bedrijf in ons land aantrekkelijke fiscale voordelen geniet, puur omdat ze veel medewerkers in dienst hebben. Waaronder vele expats die op hun beurt ook weer privé gunstige fiscale regelingen kennen. Is het dan gek dat wij als Nederlandse belasting-betalers nu op de barricaden gaan staan? De roep om voorwaarden te stellen aan hulp is dus gerechtvaardigd
Post-Corona-tijdperk- In de tijd die voor ons ligt hebben diverse partijen een schone taak. Allereerst opdracht aan onze regering om aanpassing van de belastingregels voor dergelijke multinationals. De ondernemers dienen zich af te vragen of ze Booking écht nodig hebben voor het vullen van de accommodaties. Door in het verleden massaal deel te nemen, hebben zij zelf de afhankelijk veroorzaakt. Tot slot een verzoek aan alle boekers: zoek rechtstreeks contact met de verblijfsaccommodatie en betaal een faire prijs aan de partij die het werk verricht en het ondernemersrisico loopt. Ik wens allen een fijn en gastvrij verblijf!