Gastvrijheid in de anderhalve-meter-economie.
Geplaatst op
De Horeca mag per 1 juni haar deuren weer beperkt openen. Gebonden aan regels weliswaar, maar toch . . . ! Om ondernemers te ondersteunen, heeft KHN voor haar leden een Protocol Heropening Horeca gemaakt met richtlijnen hoe om te gaan met de 1,5 meter-regels in hun bedrijf.
Rest de vraag – hoe om te gaan met de Gastvrijheid? Contact maken is een wezenlijk onderdeel van Gastvrijheid en dé manier je van de concurrent te onderscheiden. Juist dát is nu aan regels gebonden. Hoe moet dat dan? Hoe ga je daar mee om?
Wat blijft – Aan de kern van wat Gastvrijheid is, daar verandert niets aan. Wat blijft is dus de aandacht die je hebt voor de gast, het tonen van respect, de vriendelijke benadering, de oprechte belangstelling; kortom je eigen manier waarop je gasten het gevoel geeft dat ze welkom zijn.
Wat verandert – Wat wél verandert zijn de regels, op welke wijze we uiting geven onze Gastvrijheid. Het niet meer kunnen ‘geven van een hand’ is daar natuurlijk het meest sprekende voorbeeld van. Het ‘bedienen’ van de gast is ook zo’n punt. Waar het dé mogelijkheid was om je in de ‘wijze van serveren’ je als bedrijf te profileren,valt dit zo nu goed als weg. We zullen dit op een andere wijze – op gepaste afstand – moeten compenseren. Voor het sociaal-emotionele aspect speelt oogcontact en non-verbaal-gedrag natuurlijk een cruciale rol en qua logistiek heeft menig creatieve ondernemer heeft al slimme hulpmiddelen voor jou bedacht.
Wees vooral duidelijk – Weet ook dat deze nieuwe situatie ook voor de gast onwennig is! Het bevordert een onzekere houding in de ontmoeting. Des te belangrijker is om de gast op zijn gemak te stellen. Dat doe je o.a. door duidelijke voorlichting te geven hoe jouw protocol precies in elkaar zit. Hierdoor weet de gast in alle fasen van het service-verloop wat ie kan verwachten. Bij de ontvangst, de tijd dat deze aan tafel zit en in de afscheidsfase.
Vergelijk het met het vertellen van de ‘huisregels’ die de dagvoorzitter geeft bij de ontvangst voorafgaand aan een congres. Dan zijn alle congresleden optimaal geïnformeerd om de bijeenkomst in het belang van allen, zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Veiligheid en hygiëne – De protocol-overdracht begint natuurlijk al bij de reservering en plaats deze tevens op je website. Breng de boodschap op een vriendelijke gastvrije wijze; wat mag wel en wat kan helaas niet. De toon maakt hier de muziek. Om het vertrouwen te winnen zal er optimale aandacht voor de veiligheid en hygiëne moeten zijn. Breng daartoe de customer-journey opnieuw in beeld en geef beide aspecten een prominente plaats in het proces. Geef duidelijk aan op welk moment je, zowel in de communicatie en gedrag wat van de bediening verwacht. Hulp nodig? Rightstyle ondersteunt op het gebied van optimale gastbeleving en personeelsbeleid. Bel voor een geheel vrijblijvend gesprek 0529-455667 Alvast veel succes!