Frans Heerink
Veel MKB-bedrijven zijn organisaties in hun meest primaire vorm. Ze bestaan en maken een product of verlenen een bepaalde dienst. De wijze waarop is ondergeschikt, het is de uitkomst die telt. De vorm of inrichting is vaak informeel en veelal intuïtief tot stand gekomen. Het ontbreekt vaak aan structuur door een no-nonsense mentaliteit en de angst voor bureaucratie. Of omdat men te druk is met de waan van de dag en het ‘toch lekker loopt?’
Wat overheerst bij medewerkers is loyaliteit en toewijding; meer nog dan de factor of er wel écht een constante kwaliteit wordt geleverd. Een sterke teamgeest is belangrijk en wordt zowel door de werkgever als door werknemers als positief ervaren.
De eerste spanningen doen zich voor wanneer zaken ingrijpend veranderen. Bijvoorbeeld bij een sterke groei van het bedrijf. Er ontstaan eilandjes ontstaan en het team drijft langzaam uit elkaar. Het management voelt dat het achter de feiten aanloopt en medewerkers gaan klagen dat alles ‘anders is dan vroeger’.
Onnodige ergernissen ontstaan zonder dat iemand er werkelijk de vinger op kan leggen. Dit is hét moment waarop blijkt dat een helder personeelsbeleid mist en dat de visie op leiderschap onvoldoende georganiseerd is. Dit is geen verwijt aan de ondernemer in kwestie, maar het zijn wel signalen voor een volgende uitdaging. Een die moet worden aangegaan wil het bedrijf niet in de problemen komen.
Dit e-book beschrijft wat er gebeurt als een dienstverlenend bedrijf, Hotel-Restaurant De Blije Gast, door groei in de problemen komt en hoe de ondernemer probeert om zijn tent op orde te krijgen. In dit geval heb ik gekozen voor een ondernemer, horecaman Harry, maar het had net zo goed een horecavrouw kunnen zijn. De inzichten die Harry opdoet, zijn verwerkt in de verhaallijn.
Veel MKB-bedrijven zijn organisaties in hun meest primaire vorm. Ze bestaat en maakt een product of verleent een bepaalde dienst. De wijze waarop is ondergeschikt, de uitkomst telt. De vorm of inrichting is vaak informeel en deze is veelal intuïtief tot stand gekomen. Bewust structuur aanbrengen wordt vaak gehinderd door een no-nonsense mentaliteit en de angst voor bureaucratie. Of het wordt gewoonweg vergeten omdat we druk zijn met de waan van de dag en het immers ‘toch lekker loopt?’
De dominante norm vanuit de medewerkers is loyaliteit en toewijding; meer nog dan de factor of er wel écht een constante kwaliteit wordt geleverd. Een sterke teamgeest is belangrijk en wordt zowel door de werkgever en werknemers als positief gewaardeerd en ervaren.
De eerste spanningen doen zich voor wanneer er zaken ingrijpend veranderen. Zoals bijvoorbeeld een sterke groei van het bedrijf. Eilandjes ontstaan en het team drijft langzaam uit elkaar. Het management voelt alsof zij achter de feiten aanloopt en medewerkers gaan klagen dat alles ‘anders is dan vroeger’.
Onnodige ergernissen ontstaan zonder dat iemand er werkelijk een vinger op kan leggen. Dit is hét moment dat blijkt dat een helder personeelsbeleid en een visie op leiderschap onvoldoende georganiseerd is.
Dit is overigens geen verwijt aan de ondernemer in kwestie, het zijn signalen voor een volgende uitdaging. Wél één die moet worden aangegaan wil het bedrijf niet in de problemen komen.
Dit e-book beschrijft wat er gebeurt als een dienstverlenend bedrijf, Hotel-Restaurant De Blije Gast, door groei in de problemen komt en hoe de ondernemer
tracht om zijn tent op orde te krijgen. In dit geval heb ik gekozen voor een ondernemer, horecaman Harry, maar het had net zo goed een horecavrouw
kunnen zijn. De inzichten die Harry leert zijn verwerkt in de verhaallijn.
Meer informatie vind je op deze site. Wil je eens vrijblijvend verder praten, als ondernemers onder elkaar? Dan ben je natuurlijk ook van harte welkom voor een persoonlijk gesprek.
Frans Heerink, Strategisch Personeelsadviseur en trainer Managementvaardigheden & Gastvrijheid