Is meer digitalisering minder Gastvrij?
Geplaatst op
De heropening op 1 juni dwingt (horeca)ondernemers om na te denken over processen binnen de organisatie. Digitalisering heeft hierin prioriteit. Meer digitalisering betekent echter minder contactmomenten en dat ervaren gasten als onpersoonlijk en dus minder Gastvrij. Dit is een veelgehoorde klacht tijdens mijn gastvrijheids-trainingen, maar klopt dit beeld wel?
De QR-code is hier in mijn ogen een mooi voorbeeld van. Je kent het ongetwijfeld; dat grijze blokje met de unieke afbeelding. Wanneer je als gast met je eigen SMART-phone inlogt krijg je direct de menukaart, je regelt de bestelling zelf online aan tafel en rekent ook direct af. Dat kent voordelen voor alle partijen.
Ten eerste gebeuren alle handelingen contactloos, dus minimale kans op overdracht besmettingen. Daarnaast hoeven gasten niet te wachten; ze bepalen hun eigen tempo. Vanuit verkoopbevordering schept het unieke kansen voor upselling. Wilt u ook onze heerlijk eigengemaakte appeltaart bij de koffie? En voor de bediening scheelt het kostbare tijd. Tijd die anders opgaat aan overhandigen van de menukaart en het opnemen van de gerechten kan optimaal besteed worden. Aan de ontvangst van de gasten, advies aan tafel, begeleiding bij het afscheid etc. Weliswaar allemaal op gepaste afstand maar – mits oprecht en met volle aandacht – heus niet minder Gastvrij! Dat oogcontact en non-verbaal-gedrag een nog meer prominente rol gaat spelen moge duidelijk zijn.
De post-corona-ondernemer laat het niet enkel bij het inzetten op digitalisering, maar slaat twee vliegen in 1 klap. Download mijn e-book lees de verhalen van Harry de Horecaondernemer en ervaar hoe het vanuit leiderschap ook anders kan! http://www.rightstyle.nl/hoe-krijg-ik-mijn-tent-op-orde/