luisteren!
Geplaatst op
Eigenlijk moet iedere verkoper-adviseur, standaard -ongeacht de branche- LSD gebruiken . . . En dan bedoel ik niet de hallucinerende middelen uit de hippiecultuur van de jaren 60 maar de afkorting LSD staat voor Luisteren-Samenvatten-Doorvragen! Dé manier om klanten goed te bedienen en werkelijk te helpen. Enkele jaren geleden had ik de volgende ervaring en is me steeds bijgebleven. . .
Ik had mijn mountainbike; best een mooi karretje – ter reparatie aangeboden. Remblokken, ketting, nieuwe tandwielen. Je kent dat wel. . . grote beurt. De betreffende en overigens zeer vriendelijke medewerker schrijft alles netjes op en geeft me een globale prijsopgave mee opdat ik niet verrast zou worden. Hij verzekert me tevens dat ik binnen drie dagen een sms krijg opdat ik mijn fiets dan kan afhalen. Zo gezegd zo gedaan.
Belt Vincent Kok, de eigenaar van de KokkiBikes me twee dagen dag later op; “Frans, ik wil je mountainbike repareren, maar wat wil je ermee gaan doen?” “Fietsen natuurlijk” zei ik lichtelijk teleurgesteld omdat ik dacht dat ie al klaar zou zijn. Ja zegt ie, dat snap ik, maar ik bedoel eigenlijk wat anders: Wat voor tochten wil je gaan maken? Waar ga je bijvoorbeeld fietsen? In welk gebied. In welke tijd van het jaar? Een spervuur van vragen kwam er op me af. Quasi verbaasd vertelde ik hem dat ik het plan had opgevat om mee te doen aan Duchenne Heroes; een ‘monster’-tocht voor het ‘goede doel’ in de eerste week van september. Zeven dagen 100km fietsen door vier Landen. Te starten aan de Belgisch-Franse grens, voor een groot deel door de Ardennen. En dan via Maastricht door het Limburgse glooiende landschap naar boven. Even over de grens met Duitsland en dan ‘naar binnen’ met als eindbestemming Nijmegen. We doen met een team van 7 renners mee, en ik zoek ook nog sponsoren zei ik ‘bij-de-hand’.
Hij hoort in alle rust mijn verhaal aan en zegt daarna op serieuze toon: Zo, zo, das een hele uitdaging, petje af voor al die plannen maar dat gaat je met deze fiets niet lukken hoor! . . . . Even valt er een stilte. “De Ardennen is een ruig gebied met grote hoogteverschillen. De kans op regen in september is groot, betekent een nat parkoers met veel modder. Je hebt dan krachtige schijfremmen nodig op oliedruk ipv de remblokjes die op jouw fiets zitten. Daarbij zitten er op deze fiets geen schokbrekers en dat is wel een must. In ieder geval op de voorvork en eigenlijk achter ook wenselijk. Deze derailleur is te gevoelig voor modder en vuil . . . en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Om een lang verhaal kort te maken; niet veel later sta ik in de showroom in plaats van in de werkplaats, en koop diezelfde middag nog een splinternieuwe fiets. Deze man vertelt vanuit zijn verkoop- en eigen fietservaring en weet exact waar ie het over heeft. Daarnaast toont hij zijn betrokkenheid bij het goede doel; biedt voor ons gehele team een fiets-clinic aan vertrouwt me direct toe een voorstel te willen maken voor sponsoring van de kleding. Ik ben in één middag een stuk wijzer geworden. En ik kon de andere kerels van ons team het goede nieuws brengen over de clinic én sponsoring.
En mijn ervaring met die tocht der tochten? Schitterend! Ik heb dagen in de regen gefietst, door ruig bos, langs afgronden en ravijnen. Bergop en bergaf. Met de bekende afdaling “la Roche’ als mijn hoogtepunt! Het is eigenlijk net als met skiën, onbevangen ‘Gaan met die banaan ‘ maar wel in opperste concentratie. Het waren hele ‘werkdagen‘ op de fiets. Half negen in de ochtend vertrek om tegen vijven doorweekt over de finish komen. Om dan met ‘ z’n driehonderden’ proberen een warme douche te bemachtigen. Na een voedzame pastamaaltijd gingen we in een klamme tent ‘vroeg met de kippen op stok’. Spartaans was het, maar ik had het voor geen goud willen missen! Heel belangrijk, ik was maar wat wijs met mijn nieuwe fiets; heb de gehele tocht – op één geknapte ketting na – geen panne gehad. Op mijn ‘vorige karretje’ had ik het nooit gered; Sterker nog . . . en zeker weten: Ik was een gevaar voor mezelf én mijn medefietsers geweest als ik het wél had gedaan.
Ik ben Vincent nog steeds dankbaar en ben trouwe klant bij hem geworden. Tijdens trainingen of presentaties kom ik vaak nog op dit voorbeeld terug . . .